loading...
مجله پارس پارمیس
MRsys بازدید : 355 پنجشنبه 03 تیر 1395 نظرات (0)
انفجار گاز در شهران،بار دیگر حساسیت هایی را در میان برخی از مدیران شهری در پایتخت برانگیخته است.
http://cdn.yjc.ir/files/fa/news/1395/4/3/4733553_482.jpg

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،حادثه انفجار در بلوار کوهسار،واقع در منطقه شهران بار دیگر حساسیت ها را در خصوص میزان آمادگی پایتخت در مقابل حوادث غیر مترقبه برانگیخته است.

سخن از لوله های 19 اینچی گاز است که بر اساس اظهارات تنی چند از اعضای پارلمان شهری تهران در 400 نقطه از این شهر پراکنده شده اند،البته در این میان هستند نفراتی که اعتقاد دارند این عدد و رقم بصورت تقریبی اعلام شده و نمی توان بر صحت تعداد آن چندان اعتماد کرد.

اما آنچه که پرداختن به آن ضروری به نظر می رسد به اصل موضوع باز می گردد زیرا اساسا هیچکدام از کارشناسان ادعا نمی کنند که لوله های 19 اینچی گاز به هیچ عنوان در شهر تهران وجود ندارد و اختلاف نظر تنها به تعداد آن باز می گردد،اما آنچه که نباید از نظر دور داشت به خطری است که در پیرامون این لوله های گاز پنهان شده و تکرار فاجعه شهران در هر نقطه ای دیگری از تهران می تواند مسبب بروز خسارات جانی و مالی بسیاری شود.

قناعتی،عضو هیات رئیسه شورای اسلامی شهر تهران در گفتگویی با رسانه ها عنوان می کند:قطر خط لوله گازی که در حادثه شهران منفجر شد 19 اینچ برآورد می شود و شهردار تهران نیز چندی پیش به 400 نقطه ای اشاره داشته که این لوله های 19 اینچی از آنها عبور کرده اند،بنابراین اگر هر حادثه ای مشابه شهران در یکی از 400 نقطه تهران اتفاق بیفتد باید منتظر حادثه ای عظیم و فجیع بود.

وی معتقد است،خطر تنها به لوله های گاز منحصر نمی شود،بلکه در کنار لوله های مذکور،باید خطوط و لوله های بنزین،پست های برق،انبارهای نفتِ اطراف تهران ونیروگاه رآکتور پایتخت را نیز افزود.

البته قناعتی تاکید می کند با قاطعیت نمی توان به تعداد نقاط مخاطره آفرین تهران اشاره کرد،اما تمامی نقاط مورد اشاره جزء محدوده ها و نواحی حساس محسوب می شوند.

* تهران،شهر بی دفاع و آسیب پذیر

برخی از مسئولان و کارشناسان همچون قناعتی معتقد هستند،تهران شهری بی دفاع و آسیب پذیر است که نمی توان به آمادگی آن در صورت بروز حوادث احتمالی خوشبین بود،اما می توان با اتکای به مدیریت یکپارچه بخش قابل توجهی از تهدیدات و مخاطرات بالقوه احتمالی را مهار و کنترل کرد.

البته در خصوص حادثه شهران برخی از اعضای شورای اسلامی شهر تهران معتقدند،آمادگی مدیریت شهری در مجموع،مطلوب و مناسب بود و آنچه که باعث بروز خسارات بیشتری شده به تاخیر اداره گاز به حضور در محله حادثه باز می گردد و در واقع به اعتقاد این گروه،نباید نقش اداره گاز را در بروز خسارات نادیده گرفت.

* اداره گاز،سیستم های امنیتی خود را فعال نگه دارد

قناعتی در ادامه با اشاره به لزوم توجه جدی تر به 400 نقطه حادثه خیز(گمانه زنی شده)عنوان می کند:می طلبد اداره گاز،سیستم های امنیتی خود را در نواحی پر خطر فعال نگه دارد.

اسماعیل دوستی،عضو دیگر شورای اسلامی شهر تهران،از زاویه دیگری به موضوع نگاه می کند و معتقد است 400 نقطه حساس به وجود حفره هایی باز می گردد که در هنگام عملیات حفاری تونل ها مثل حفر تونل مترو، مشاهده نشده و یا اینکه اساسا در آن زمان(اجرای عملیات)وجود نداشته است.

وی تونل توحید را مثال می زند که بعد از حفر تونل،حفره ای در آن محدوده پیدا می شود که البته شهرداری تهران به پر کردن آن مبادرت می ورزد اما در خصوص شهران،در هنگام حفاری تونل،حفره ایجاد شده در محل حادثه از قبل مشاهده نشده و یا اینکه اساسا وجود نداشته است که از قضا یکی از دلایل شکسته شدن لوله گاز به همین حفره ایجاد شده باز می گردد.

البته تمامی موارد مورد اشاره در حدگمانه زنی است و تا گزارش نهایی در این خصوص صادر نشود نمی توان نظری قطعی را در این خصوص ارائه کرد.

*  اسکن و شناسایی نقاط پر خطر تهران در دستور کار پارلمان شهری

غلامرصا انصاری دیگر عضور شورای اسلامی شهر تهران  نیز عنوان داشت: مدیریت شهری اطلاعات کافی و دقیقی را در خصوص نقاط پر خطر و حادثه خیز تهران در حوزه مورد اشاره ندارد و ضرورت اسکن و شناسایی چنین  نقاط و محدوده هایی احساس می شود،امری که بر اساس اظهارات وی در دستور کار جدی پارلمان شهری تهران قرار دارد.

* از باغ شهر دیروز تا کلانشهر امروز

انصاری می گوید:تهران در گذشته باغ شهری بوده که در آن قنات های بسیاری،منبع تامین آب باغات و مزارع به شمار می رفته است و به تدریج و در اثر ساخت و سازهای بسیار،شبکه قنات های اشاره شده به هم ریخته است و باید به این موضوع تاسیسات فرسوده توزیع و انتقال آب را نیز اضافه کرد که طبق اظهارات وی 30 درصد از هدر رفت آب مشمول این نقصان می شود.

پِرتی آب،باعث شسته شدن خاک و ایجاد حفره هایی می شود که به اعتقاد برخی از اعضای شورای اسلامی شهر تهران،می تواند یکی از عوامل اصلی بروز حادثه شهران تلقی شود.

* کی بود؟کی بود؟من نبودم!

به هر حال باید به انتظار نشست تا گزارش نهایی حادثه شهران منتشر شود،اما آنچه که ضرورت پرداختن به آن احساس می شود،به لزوم حصول مدیریت یکپارچه شهری باز می گردد تا بر اساس شرح وظایف تدوین و تعریف شده در ساز وکار مدیریت یکپارچه،مقصر اصلی وقوع چنین حوادثی مشخص و شفاف شود.

برخی کارشناسان معتقدند،تنها با تحقق چنین امری می توان از بروز بسیاری از فجایع و حوادث این چنینی جلوگیری کرد،در غیر اینصورت در آینده نیز توپ تقصیر به زمین ادارت و نهادهای متعددی انداخته می شود و در نهایت مسئول و مقصر واقعی حادثه نیز مشخص نمی شود.

آنچنان که در حادثه سیل کن در آخر مشخص نشده مسئول قصور اصلی کدام نهاد یا مجموعه بود،فرمانداری، شهرداری،استانداری یا...؟

البته با ورود قوه قضاییه به پرونده حادثه شهران،امیدواری های بسیاری برای به نتیجه رسیدن و شفاف شدن ماجرا ایجاد کرده است،اما یقینا با حصول مدیریت یکپارچه،نیازی به ورود قوه قضاییه در بسیاری از موارد و حوادث مشابه در آینده نخواهد بود،امری که می تواند به عنوان دستور کار جدی پارلمان دهم مطرح و به نتیجه برسد،موضوعی که در صورت تحقق به بزرگ ترین دستاورد مجلس شورای اسلامی در دوره دهم مبدل خواهد شد.

yjc.ir

 

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
کدهای اختصاصی
4/9/94