loading...
مجله پارس پارمیس
MRsys بازدید : 257 دوشنبه 28 دی 1394 نظرات (0)

یونایتد‌ها در روزی برفی برابر اتلتیک بیلبائو شکست خوردند.

 

به نقل از آس، یکی از روزهای سال 1957 برای مردم شهر بیلبائو، خاص بود. تیم شهرشان قرار بود در جام یوفا برابر منچستریونایتد در روز برفی بازی کند. بارش برف در این شهر عادی نبود. دومین دوره برگزاری جام یوفا بود و چلسی از حضور در این مسابقه‌ها کناره‌گیری کرده بود.

 

اتلتیک پیش از آن در لیگ و جام حذفی اسپانیا، قهرمان شده بود. یونایتدها با تمام قدرت وارد این رقابت ها شدند و در دور نخست، 10 بر صفر اندرلخت بلژیک را شکست دادند. سپس بوروسیا دورتموند را حذف کردند. البته بیلبائو با حذف پورتو و هانود بوداپست، به این مرحله صعود کرد. در تیم مجاری، ستاره‌هایی همچون فرانس پوشکاش بازی می‌کردند.

 

دو تیم در یک بازی رسمی و زیر بارش برف بازی را آغاز کردند. ورزشگاه سن مامس، سفیدپوش شده بود. بیلبائو با ترکیب کارملو، اوروئه، گارای، کانیتو، مائوری، اتورا، آرتچه، مارکایدا، اوربیه، مرودیو و گائینسا وارد زمین شد. در این میان، جای آریتا خالی بود. تمام بازیکنان بزرگ این تیم، باسکی بودند که برابر ستاره‌های منچستریونایتد قرار گرفتند. دانکن ادوارد، یکی از بهترین‌های یونایتد بود. سال‌ها بعد، ماگورگی که در دیدار برگشت برابر یونایتد بازی کرده بود، هنوز ادوارد را به یاد داشت و درباره او گفت: به او خوردم و شدت برخورد به حدی بود که به سمت تماشاگران پرتاب شدم.

 

دیدار فوق‌العاده‌ای بود. نیمه نخست بازی در میان چشم‌های متعجب تماشاگران سن مامس، سه بر صفر به نفع بیلبائو پایان یافت. سپس یونایتد با دو گلی که زد، خودی نشان داد اما بیلبائو دو گل دیگر به ثمر رساند. گل پنجم با ضربه سر آرتچه وارد دروازه تیم انگلیسی شد. در دقایق پایانی بازی، یونایتدها گلی دیگر به ثمر رساندند در نهایت بازی با نتیجه پنح بر سه پایان یافت. تماشاگران به خاطر ارائه بازی تهاجمی دو تیم، ایستاده به تشویق آنان پرداختند.

 

بازی برگشت در ورزشگاه منچستریونایتد برگزار شد. بیلبائو سه بر صفر شکست خورد. عملکرد ضعیف کارملو بزرگ باعث شد این تیم گل اول را دریافت کند. تصمیمات دائوچیک، سرمربی تیم میزبان نیز در رقم خوردن این نتیجه تاثیرگذار بود. بیلبائو حذف شد اما پیروزی معرفو و پنج بر سه این تیم، زیر بارش برف برای همیشه در خاطره مردم شهر بیلبائو ماند.

 

یونایتد در نیمه نهایی برابر رئال مادرید که آلفردو دی‌استفانو را در ترکیب داشت، در دو دیدار رفت و برگشت (2-2 و 1-3) حذف شد. یک سال بعد هواپیمایی که حامل تیم یونایتد بود، در مونیخ سقوط کرد اما 10 سال بعد، یونایتدها قهرمان اروپا شدند. در میان کشته شدگان، نام دانکن ادوارد، ستاره یونایتدها نیز به چشم می‌خورد اما بابی چارلتون که بعدها تبدیل به یکی از بزرگ‌ترین بازیکنان جهان شد، از این حادثه جان سالم به در برد.

 

ایسنا

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
کدهای اختصاصی
4/9/94