loading...
مجله پارس پارمیس
MRsys بازدید : 385 پنجشنبه 17 دی 1394 نظرات (0)

لوئیس انریکه مارتینز گارسیا متولد ۸ می ۱۹۷۰ ، معروف به لوئیس انریکه، یک فوتبالیست بازنشسته و سرمربی فوتبال اهل اسپانیا است.

لوئیس اتریکه در زمان بازی

پست انریکه به عنوان بازیکن اغلب پشت مهاجمان و مهاجم و بال راست بود ولی او در تمام پست ها به جز دفاع و دروازبان بازی کرده است. دوران بازیگری او از سال ۱۹۹۱ آغاز و در سال ۲۰۰۴ به پایان رسید. انریکه در طول دوران بازی اش فقط در سه تیم بازی اسپورتینگ خیخون، رئال مادرید و درنهایت بارسلونا حضور یافت و در حدود ۴۰۰ بازی رسمی ۱۰۲ گل به ثمر رساند. همچنین با تیم ملی اسپانیا در سه جام جهانی و یک جام ملت های اروپا حاضر بود.

 

بیوگرافی و زندگینامه لوئیس انریکه + تصاویر لوئیس انریکه لوئیس انریکه در اسپورتینگ خیخون

 

لوئیس انریکه در خیخون، آستوریاس متولد شد و پس از شروع بازی اش در تیم اسپورتینگ از سالهای ۱۹۸۹ تا ۱۹۹۱ در ۳۶ بازی ۱۴ گل زد.او اغلب سالهای بازی اش را در دو غول فوتبال اسپانیا یعنی رئال مادرید  بارسلونا گذراند.

انریکه در رئال مادرید

در سال ۱۹۹۱ انریکه به رئال مادرید پیوست و در ۱۵۷ بازی که برای رئال انجام داد نهایت ۱۵ گل وارد دروازه حریفان کرد.

آخرین ماه های حضور لوئیس انریکه در رئال مادرید، ماه های غم انگیز و دراماتیکی بودند. پس از ۴ فصل خوب در رئال مادرید، ناگهان در فصل ۹۵-۹۶ همه چیز تغییرکرد. لوئیس انریکه در مصاحبه ای در سال ۲۰۰۷ با موندودپورتیوو،در مورد ماه های آخر حضورش در رئال مادرید ،دلایل جداییش از این تیم و پیوستنش به بارسا سخن گفت.

انریکه در این مصاحبه گفت:”نمی دانم کدام بازیکن یا بازیکنان نزدیک به والدانو(سرمربی وقت رئال)، به او گفته بودند که من، میچل و لادروپ، جوی منفی در تیم به راه انداخته ایم. همین مساله باعث شد که والدانو ما را از جمع بازیکنان اصلی خارج کرده و ما را به تیم دوم رئال تبعید کند. مدتی با این تیم تمرین می کردیم.با واقعیت غم انگیزی روبرو شده بودیم.

کمی بعد، متقاعد شدم که دیگر زمان ترک رئال فرا رسیده است. مدیر برنامه هایم با من تماس گرفت و به من گفت که از لاتزیو،بارسا و یک تیم انگلیسی پیشنها دارم. و اگر به ایتالیا بروم بهتر است. من در جواب به او گفتم که به بارسا می روم. هرچند که بارسلونا پول کمتری به من می داد.با برادرم که از بچگی بارسایی بود تماس گرفتم و جریان را به او اطلاع دادم. او بسیار از این مساله استقبال کرد.”

۲۱ ژانویه سال ۹۶، والدانو پس از شکست رئال در برنابئو از رایووایکانو، از کار برکنار شد و بجای او آرسنیو ایگلسیاس هدایت رئال را بر عهده گرفت. با آمدن ایگلسیاس، انریکه به ترکیب اصلی بازگشت. با این حال عقیده او مبنی بر ترک رئال تغییر نکرد.رئال کمی بعد در یک هشتم نهایی کوپا دل ری، از اسپانیول شکست خورد و حذف شد. ۲۱ مارس همان سال، در یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان، رئال در تورین از یووه شکست خورد و از این جام نیز کنار رفت.

فردای همان روز، انریکه بصورت محرمانه در تست های پزشکی بارسا شرکت و پیش قرار دادی با این تیم به امضا رساند. یک خبرنگار و عکاس روزنامه مارکا، او را در هنگام ورود به باشگاه بارسلونا شکار کردند. در این لحظه انریکه عصبانی شده و با توسل به زور، دوربین آن عکاس را گرفت و شکست. هرچند که چند روز بعد، ضمن عذرخواهی، هزینه دوربین را به آن عکاس پرداخت کرد.

انریکه در توصیف آن روزها می گوید:” پس از آن اتفاق، در رئال برخورد بدی با من نشد اما دیگر صلاح نبود برای این تیم بازی کنم و در خانه ماندم.نمی خواستم از سوی هواداران رئال مورد حمله قرار بگیرم.مدتی بعد، لورنزو سانس(مدیر وقت رئال)، به دروغ همه جا پخش کرد که من ۳۰۰ میلیون پسوتا برای تمدید قرار داد طلب کرده بودم. مساله ای که به هیچ وجه صحت نداشت.این تنها باری بود که من مجبور به واکنش علیه رئال شدم. دیگر هرگز و در هیچ جشنی بر علیه تیم سابقم شعارهای تحریک آمیز ندادم.” ‘ورزش ۳ ‘

 

بیوگرافی و زندگینامه لوئیس انریکه + تصاویر لوئیس انریکهلوئیس انریکه در رئال مادرید

 

انریکه در بارسلونا

لوئیس در حالی که ۲۶ سال سن داشت در سال ۱۹۹۶ رئال مارید را ترک کرد و به کاتالان ها پیوست. طرفداران بارسا ابتدا در مورد این خرید مردد بودند، اما او توانست قلب هواداران را بدست آورد و کاپیتان اول تیم شود.

انریکه  در همان فصل اول حضورش، با بارسلونا مقام دوم لالیگا را کسب کرد و پس از آن برای دو سال متوالی به مقام قهرمانی لالیگا دست یافتنداو در طول این سه فصل ۴۶ گل برای تیمش به ثمر رساند. او در چندین ال کلاسیکو نیز حضور داشته است.

او سرانجام در ۱۰ آگوست ۲۰۰۴ و در سن ۳۴ سالگی و پس از اقامت ۸ ساله در بارسا از بازی در فوتبال خداحافظی کرد.

 

بیوگرافی و زندگینامه لوئیس انریکه + تصاویر لوئیس انریکهلوئیس انریکه در بارسلونا به عنوان بازیکن

 

  •  قهرمانی های انریکه در تیم های باشگاهی و ملی
رئال مادرید

لالیگا : ۱۹۹۴–۹۵

کوپا دل ری (جام حذفی اسپانیا): ۱۹۹۲–۹۳

سوپر کاپ اسپانیا: ۱۹۹۳

بارسلونا

لالیگا : ۱۹۹۷–۹۸, ۱۹۹۸–۹۹

کوپا دل ری (جام حذفی اسپانیا): ۱۹۹۶–۹۷, ۱۹۹۷–۹۸

سوپر کاپ اسپانیا: ۱۹۹۶

قهرمان جام باشگاه های اروپا: ۱۹۹۶–۹۷

سوپر کاپ اروپا: ۱۹۹۷

تیم ملی

المپیک تابستانی: ۱۹۹۲

 

لوئیس انریکه تیم ملی اسپانیا

لوئیس انریکه از سال ۱۹۹۰ تا ۱۹۹۰ در تیم زیر ۲۱ سال و همچنین یک سال برای تیم زیر ۲۳ سال های اسپانیا بازی کرد و در سال ۱۹۹۱ تا ۲۰۰۲ در تیم ملی اسپانیا حضور داشت در این مدت او در سه جام جهانی ۱۹۹۴، ۱۹۹۸ و ۲۰۰۲ و همچنین یورو ۱۹۹۶ حاضر بود.

در جام جهانی ۱۹۹۴ ک در ایالت متحده برگزار شده بود او اولین گل ملی خود را به سوئیس زد. در همان دوره از بازی ها که اسپانیا در یک چهارم نهایی نتیجه را دو بر یک به ایتالیا واگذار کرد تاسونی بازیکن تیم ملی ایتالیا با آرنج به صورت انریکه زد که بر اثر این برخورد صورت انریکه خونی شد.

 

بیوگرافی و زندگینامه لوئیس انریکه + تصاویر لوئیس انریکهلوئیس انریکه – اسپانیا و ایتالیا در یک چهارم نهایی جام جهانی ۱۹۹۴

 

  • دوران مربی گری لوئیس انریکه

لوئیس انریکه در بارسلونا ۲

سال های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۱ او سرمربی تیم دوم بارسلونا بود که توانست این تیم را به لیگ بالاتر بیاورد. او در سال ۲۰۱۱ در حالی که دوسال از قراردادش باقی بود تصمیم به ترک این تیم گرفت.

لوئیس انریکه در رم ایتالیا

لوئیس انریکه پس از ترک تیم دوم بارسلونا در ۸ ژوئن ۲۰۱۱ به توافق ۲ ساله با سران باشگاه رم ایتالیا رسید. لوئیز پس از ناکامی هایی که در رم داشت تصمیم گرفتبه کارش در رم پایان دهد. لوئیس انریکه فقط فصل ۲۰۱۲-۲۰۱۱ در رم ماند.

لوئیس انریکه در سلتاویگو اسپانیا

در ژوئن ۲۰۱۳ سرمربی سلتاویگو شد در فصل ۲۰۱۴-۲۰۱۳ در لالیگا به جایگاهی بهتر از نهمی دست نیافت و کار بزرگی که کرد توانست انجام دهد این بود که رئال مادرید را دو بر صفر شکست دهد تا رئال مادرید از کورس قهرمانی جا بماند و شانسی برای قهرمانی نداشته باشد.بیوگرافی و زندگینامه لوئیس انریکه + تصاویر لوئیس انریکه

سرانجام در ۱۶ می ۲۰۱۴ از سلتاویگو جدا شد.

لوئیس انریکه در بارسلونا

در ۱۹ می ۲۰۱۴ او به بارسلونا بازگشت ولی اینبار به تیم یک بارسلونا و جایگزین خراردو ماریتینو (تاتا) شد، او در حالی هدایت کاتالان ها را بر عهده گرفت که در فصل قبل به هیچ جامی دست نیافتند.

انریکه موفق شد بارسلونا را بعد از یک فصل ناکامی در فصل ۲۰۱۴/۲۰۱۵ سه گانه رویایی (لالیگا؛ جام حذفی و لیگ قهرمانان اروپا) را کسب کند، او همچنین در سوپر کاپ اروپا موفق به شکست سویا شد و چهارمین جام را بدست آورد.

بیوگرافی و زندگینامه لوئیس انریکه + تصاویر لوئیس انریکه

 عملکرد لوئیس انریکه در تیم های باشگاهی

باشگاهفصللیگجام هااروپادیگرمجموع
بازی هاگل هابازی هاگل هابازی هاگل هابازی هاگل هابازی هاگل ها
اسپورتینگ خیخون ۱۹۸۹–۹۰ ۱ ۰ ۱ ۰
۱۹۹۰–۹۱ ۳۵ ۱۴ ۹ ۳ ۴۴ ۱۷
مجموع ۳۶۱۴۹۳۰۰۰۰۴۵۱۷
رئال مارید ۱۹۹۱–۹۲ ۲۹ ۴ ۶ ۱ ۶ ۰ ۴۱ ۵
۱۹۹۲–۹۳ ۳۴ ۲ ۶ ۰ ۸ ۱ ۴۸ ۳
۱۹۹۳–۹۴ ۲۸ ۲ ۴ ۱ ۶ ۰ ۲ ۰ ۴۰ ۳
۱۹۹۴–۹۵ ۳۵ ۴ ۲ ۰ ۶ ۰ ۴۳ ۴
۱۹۹۵–۹۶ ۳۱ ۳ ۰ ۰ ۸ ۰ ۲ ۰ ۴۱ ۳
مجموع ۱۵۷۱۵۱۸۲۳۴۱۴۰۲۱۳۱۸
بارسلونا ۱۹۹۶–۹۷ ۳۵ ۱۷ ۷ ۱ ۷ ۰ ۲ ۰ ۵۱ ۱۸
۱۹۹۷–۹۸ ۳۴ ۱۸ ۶ ۳ ۶ ۴ ۱ ۰ ۴۷ ۲۵
۱۹۹۸–۹۹ ۲۶ ۱۱ ۳ ۰ ۳ ۱ ۲ ۰ ۳۴ ۱۲
۱۹۹۹–۲۰۰۰ ۱۹ ۳ ۵ ۳ ۷ ۶ ۲ ۰ ۳۳ ۱۲
۲۰۰۰–۰۱ ۲۸ ۹ ۴ ۱ ۹ ۶ ۴۱ ۱۶
۲۰۰۱–۰۲ ۲۳ ۵ ۰ ۰ ۱۵ ۶ ۳۸ ۱۱
۲۰۰۲–۰۳ ۱۸ ۸ ۰ ۰ ۸ ۲ ۲۶ ۱۰
۲۰۰۳–۰۴ ۲۴ ۳ ۱ ۰ ۵ ۲ ۳۰ ۵
مجموع ۲۰۷۷۳۲۶۸۶۰۲۷۷۰۳۰۰۱۰۹
مجموع۴۰۰۱۰۲۵۳۱۳۹۴۲۸۱۱۰۵۵۸۱۴۴

 

عملکرد لوئیس انریکه در بازی های ملی

اسپانیا
سالبازی هاگل ها
۱۹۹۱ ۱ ۰
۱۹۹۲ ۰ ۰
۱۹۹۳ ۲ ۰
۱۹۹۴ ۹ ۳
۱۹۹۵ ۸ ۰
۱۹۹۶ ۹ ۲
۱۹۹۷ ۴ ۲
۱۹۹۸ ۸ ۱
۱۹۹۹ ۸ ۴
۲۰۰۰ ۳ ۰
۲۰۰۱ ۵ ۰
۲۰۰۲ ۵ ۰
مجموع۶۲۱۲

 

 

 

گردآوری: پارس پارمیس

 

bighbigh.ir

fa.wikipedia.org

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
کدهای اختصاصی
4/9/94