loading...
مجله پارس پارمیس
MRsys بازدید : 645 شنبه 12 دی 1394 نظرات (0)

 

اخبار , اخبار علمی,شناخت سلول های سرطانی از روی پوست,روشی برای شناخت تومورهای سرطانی

 

محققان آمریکایی موفق شدند با استفاده از اصول یک روش قدیمی، تکنیک تازه‌ای ابداع کنند که با استفاده از آن می‌تواند محل دقیق لحظه‌ای برخی تومورهای سرطانی را از روی پوست مشاهده کرد.

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به نقل از وب‌سایت داشنگاه استنفورد، سال‌هاست که پزشکان برای مشاهده سلول‌های خونی که دیدنشان مشکل بود، از روشی به نام «رنگ‌آمیزی» استفاده می‌کردند که در آن یک رنگ شیمیایی خاص به سلول‌های مورد نظر متصل می‌شد تا برای محققان قابل مشاهده شوند.

اکنون محققان دانشگاه استنفورد موفق شده‌اند از همین روش رنگ‌آمیزی شیمیایی، برای مشاهده سلول‌های سرطانی بهره بگیرند. در این روش، ماده شیمیایی که از خود نور منتشر می‌کند، به سلول متصل می‌شود و در سرطان‌هایی که تومور در نقطه‌ای نزدیک به پوست قرار دارد (مانند سرطان پستان و ملانوما) می‌توان سلول سرطانی را از روی پوست بدون نیاز به عکس رادیوگرافی و دیگر تجهیزات، مشاهده کرد. پیش از این، این روش برای مشاهده سلول‌های خونی به‌کار گرفته می‌شد و نور تولیدشده باعث می‌شد محققان بتوانند سلول‌های بسیار کوچک را ببینند اما اکنون این مزیت در سرطان‌شناسی کاربردهای دیگری دارد.

یکی از مشکلات در مبارزه با سرطان، برخورد به موقع و اقدام درمانی مناسب با تومورهاست. در روش‌های فعلی، جراح باید قبل از جراحی اسکن‌های پیچیده‌ای از نقطه‌ای که گمان می‌شود تومور در آن قرار دارد، انجام دهد که تحلیل این اسکن‌ها خود ساعت‌ها زمان خواهد برد.

در این میان جراحی تومورهایی که محلشان متغیر است، کار دشواری خواهد بود و جراح هیچ‌گاه از درستی محل انتخاب شده، قطعا مطمئن نیست. حال با استفاده از این روش، به راحتی می‌توان از روی پوست محل تومور سرطانی که مانند چراغی در بدن بیمار روشن شده را مشخص کرد و در زمان بسیار کوتاه‌تری، ریشه این تومور را قطع کرد.

اگرچه این روش هنوز برای استفاده در درمان‌های انسانی مورد تأیید قرار نگرفته است و باید مراحل تحقیقاتی بیشتری را بگذراند، دانشمندان دانشگاه استنفورد در اعلامیه خود یادآوری کرده‌اند که داروی نورافشان، حداکثر پس از یک روز از بدن بیمار خارج می‌شود و هیچ آثار جانبی‌ای ندارد.

 

آنا/beytoote.com

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
کدهای اختصاصی
4/9/94