loading...
مجله پارس پارمیس
MRsys بازدید : 260 سه شنبه 01 دی 1394 نظرات (0)

تهیه‌کننده تله‌تئاتر «بازرس کل» که پس از سال‌ها بار دیگر از شبکه چهار سیما پخش شد، بهترین خاطره از این تله‌تئاتر را حضور افراد حرفه‌ای و بزرگ سینمای ایران عنوان می‌کند و می‌گوید: یکی از بهترین خاطراتمان از «بازرس کل» این بود که این اثر در استودیو 11 که یکی از بهترین، بزرگترین و مجهزترین استودیوهای کشور است، ساخته شد اما متأسفانه همین استودیو الان بدون استفاده مانده است.


http://media.isna.ir/content/1447657562022_100.gif/4

جواد ظهیری در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس تلویزیون و رادیو ایسنا، در بیان خاطراتی که از تله‌تئاتر «بازرس کل» به یاد دارد، خاطرنشان کرد: اینکه همیشه در کارهای تله‌تئاتر یک عده آدم حرفه‌ای دور یکدیگر جمع می‌شوند و با هم همکاری‌های خوبی انجام می‌دهند یک اتفاق خوب است. یکی از بهترین خاطراتمان از «بازرس کل» کار کردن در بزرگترین استودیو کشور بود اما متأسفم همین استودیو مدتی است که بدون استفاده مانده، این در حالی است که باید کارهای بزرگ نمایشی در این استودیو انجام شود.

وی سپس به اهمیت بخش تله‌تئاتر اشاره کرد و یادآور شد: تله‌تئاتر جزو سخت‌ترین ساختارهای تلویزیونی است؛ چراکه در آن پول نیست و از طرفی مخاطبش هم خاص است، بر این اساس ساخت تله‌تئاتر کار بسیار مشکلی است. به نظرم تلویزیون رسانه‌ای است که احتیاج به برنامه‌ریزی، آینده‌نگری و مدیرانی دارد که رسانه و مخاطب را بشناسند و در عین حال بتوانند این بخش را تقویت کنند.

ظهیری در ادامه صحبتش درباره‌ی اینکه به نظر می‌رسد تله‌تئاتر پس از سال‌ها در شبکه چهار احیاء شده است، آیا پیشنهادی در این زمینه دارد؟ تصریح کرد: به نظرم تله‌تئاتر هنوز در شبکه چهار احیاء نشده است؛ چراکه مدام تله‌تئاتر‌های آرشیوی به روی آنتن می‌برند که تاکنون ده‌ها بار پخش شده است؛ بنابراین به نظرم این ساختار هنوز در تلویزیون احیاء نشده است.

این برنامه‌ساز در ادامه همین مطلب درباره اینکه اینگونه اعلام شده است که شبکه چهار قصد دارد برای ایام نوروز تله‌تئاترهای جدید تولید کند، اظهار کرد: به نظرم عملا برای ایام نوروز نمی‌شود کار تله‌تئاتر کرد و بهتر است این کار را نکنند به دلیل اینکه قطعا ساخت تله‌تئاترهایی مثل «بازرس کل» زمان زیادی می‌برد و اصولا ساخت چنین ساختارهایی از تهیه لباس گرفته تا ساخت دکور و انتخاب بازیگران حداقل چهار الی پنج ماه زمان می‌برد؛ ضمن اینکه به نظرم زمان فعلی بدترین موقع ساخت تله‌تئاتر است؛ چراکه بهترین بازیگران و هنرمندان در فصل زمستان معمولا مشغول کارهای سینمایی‌شان هستند. به اعتقاد من حداقل اواخر تابستان یا اوایل پاییز بهترین زمان ساخت تله‌تئاتر است؛ چراکه قطعا اگر الان این کار را شروع کنند کار با عجله و شتاب پیش می‌رود.

او در عین حال تأکید کرد: اساسا پخش تله‌تئاتر برای شب‌های نوروز کار بیهوده‌ای است به این دلیل که با حجم برنامه‌هایی که تلویزیون در ایام نوروز دارد اصلا این ساختار در قاب تلویزیون دیده نمی‌شود. به نظرم اگر می‌خواهند این کار را انجام بدهند می‌توانند کار تولید را شروع کنند اما سال آینده به روی آنتن ببرند. طی دو، سه سال اخیر هیچ تله‌تئاتر جدیدی در تلویزیون ساخته نشده است و تله‌تئاترهایی هم که در حال حاضر از شبکه چهار سیما در حال پخش هستند، آرشیوی‌اند.

تهیه‌کننده تله‌تئاتر «بازرس کل» در ادامه در پاسخ به اینکه آیا از سوی شبکه چهار پیشنهادی برای ساخت تله‌تئاتر به شما شده است؟ گفت: تاکنون در این زمینه هیچ پیشنهادی به من نشده است، البته خودم به شبکه چهار طرح داده‌ام اما خیلی هم امیدوار نیستم چرا که متأسفانه کسانی که تله‌تئاتر را در تلویزیون کار کردند، اتفاقا فارغ‌التحصیلان همین رشته بودند اما اولین کاری که در شبکه انجام دادند، این بود که تله‌تئاتر را حذف کردند. یکی از سوال‌های دیگری که دارم این است که بودجه کارهای نمایشی کجا رفته است، متأسفانه طی این چند سال نظارت و کنترل کافی برای بودجه‌ها وجود نداشت. به نظرم تله‌تئاتر نسبت به سایر ساختارهای نمایشی همیشه جزو برنامه‌های «ب» و متوسط تلویزیون بوده است؛ به عنوان مثال همین تله‌تئاتر «بازرس کل» با این همه عظمت و بزرگی و بازیگران بزرگ سینمای ایران بودجه‌اش بسیار اندک بود.

ظهیری همچنین اعلام کرد: بعد از تله‌تئاتر «بازرس کل» یک تله‌تئاتر دیگر با عنوان «پسران طلایی» برای تلویزیون ساختم اما پس از آن ساختار تله‌تئاتر در تلویزیون به طور کلی تعطیل شد. اکنون آرزو دارم تلویزیونی داشته باشیم که کارهای فاخر برای مردم داشته باشد و بتواند مخاطبانش را حفظ کند.

این برنامه‌ساز در پایان گفته‌هایش درباره جدیدترین کارهایش در حوزه کارهای نمایشی اعلام کرد: من هم معلم هستم و هم تهیه‌کننده و در عین حال کارهای آموزشی هم انجام می‌دهم. تحصیلات تخصصی‌ام رسانه است و تا سال گذشته در دانشکده صداوسیما تدریس می‌کردم اما از سال گذشته به بعد دیگر تدریس هم نمی‌کنم. امیدوارم شرایط به گونه‌ای شود که بتوانم دوباره تله‌تئاتر و مستند برای تلویزیون بسازم.

 

ایسنا

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
کدهای اختصاصی
4/9/94