loading...
مجله پارس پارمیس
MRsys بازدید : 245 چهارشنبه 25 آذر 1394 نظرات (0)



اخبار,اخبار علمی ,زندگی دلفین‌ها

محققان آمریکایی و بریتانیایی برای نخستین بار در جهان تصویری از درک یک دلفین از انسان غوطه‌ور در آب را به واسطه انعکاس صدا به دست می‌آورد، ثبت کرده‌اند. 

به گزارش آنا به نقل از Gizmodo، این تیم با استفاده از یک تکنیک تصویربرداری که CymaScope نام دارد، از تصویری که دلفین از انسان در ذهن خود می‌سازد، عکس گرفته‌اند. این سیستم صداهایی که دلفین به سمت اشیاء در داخل آب می‌فرستد، ثبت می‌کند و بعد تصاویر دو بعدی از آن صداها می‌سازد. سپس این تصاویر توسط کامپیوتر به تصاویر سه‌بعدی تبدیل می‌شوند و به محققان امکان می‌دهند که مدل‌های قوی و نزدیک به واقعیت بسازند.

جک کاسه‌ویتز، رئیس این تیم تحقیقاتی در این مورد می‌گوید: «ما بیش از یک دهه است که روی نحوه ارتباطات دلفین‌ها مطالعه می‌کنیم. زمانی که دریافتیم دلفین‌ها در آزمایش‌های ما در مورد انعکاس صدا، اطلاعات کافی در اختیارمان قرار نمی‌دهند، با ثبت صداهای آنها با 92 درصد دقت قادر به شناسایی این اصوات شدیم و بعد کنجکاو شدیم ببینیم که آنها این صداهای منعکس‌شده از اجسام را چگونه می‌بینند».

 

اخبار,اخبار علمی ,زندگی دلفین‌ها

 تصویری که دلفین از یک انسان داخل آب میبیند


دانشمندان در این آزمایش از یک دلفین ماده با نام «آمایا» استفاده کردند و امواج صوتی آن را از یک غواص داخل آب ثبت کردند. این غواص برای اینکه نویزی ایجاد نکند، مدت کوتاهی را بدون نفس کشیدن ماند تا هیچ حبابی ایجاد نشود و امواج صوتی روی نتایج آزمایش تاثیری نگذارند.

به محض اینکه آمایا غواص را با کمک امواج صوتی فرکانش بالا شناسایی کرد، سیستم CymaScope ارتعاشات صوتی در محیط آب را ثبت و به شکل تصویر درآورد.

محققان به غیر از غواص، آمایا را به سمت اشیائی چون گلدان، مکعب و یک نماد مثبت (+) هدایت کردند.

کاسه‌ویتز در این باره می‌گوید: «با چاپ موفقیت‌آمیز یک مکعب با سیستم سه‌بعدی هیجان‌زده شده بودیم و با دیدن پرینت سه‌بعدی از یک انسان از شدت هیجان قادر به حرف زدن نبودیم. برای نخستین بار بود که می‌دیدیم دلفین‌ها ما را چگونه می‌بینند».

 

اخبار,اخبار علمی ,زندگی دلفین‌ها

 (سمت چپ) تصویر اصلی CymaScope از آنچه دلفین می‌بیند/ (سمت راست) تصویر تقویت شده توسط کامپیوتر از آنچه دلفین می‌بیند

 

اخبار علمی - آنا

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
کدهای اختصاصی
4/9/94